Jak zrobić podcast?

Chcesz nagrywać podcast? Proszę bardzo – 6 kroków do własnego podcastu

O nagrywaniu własnego podcastu marzyłam od dawna. Nie przesadzę jak napiszę, że te myśli chodziły mi już po głowie jeszcze przed pandemią.

Oczywiście wiesz, jak to jest, nie miałam pojęcia jak się do tego zabrać. Miałam jakieś pomysły o czym miałby być ten podcast, ale ani chwili nie poświęciłam na zastanowienie się nad grupą docelową, kto miałby tego słuchać i dlaczego akurat tego.

A do tego nie wiedziałam, jak to wszystko zrobić, żeby mój program znalazł się na Spotify, o co chodzi z hostingiem, ile to wszystko kosztuje.

Mniej martwił mnie sprzęt i samo nagranie, bo jakieś mikrofony w domu mam, a i programy do montażu potrafię ogarnąć.

Jeśli masz podobnie jak ja, to czytaj dalej. Przed Tobą pierwszy odcinek cyklu artkułów (i podcastów, bo jest też wersja do słuchania) o tym jak zacząć nagrywać podcast. Albo raczej co, zrobić zanim się zacznie, jak nagrywać i co po nagraniu. W tym cyklu przeprowadzę cię przez każdy etap tworzenia podcastu od planowania i nagrywania do publikacji i promocji.

Proces nagrywania podcastu dzielę na takie etapy:

  1. Zanim zaczniesz
  2. Format podcastu/odcinka
  3. Przygotowanie odcinka
  4. Nagrywanie i sprzęt
  5. Redakcja i produkcja
  6. Publikacja i promocja

Niektórzy podcasterzy dzielą proces nagrywania podcastu na 4 inni na 3 etapy. Ja podzieliłam na 6, bo chcę Ci pokazać wszystko, to co jest ważne. Na przykład etap dotyczący przygotowania odcinka jest megaważny, bo dotyczy nie tylko włączenia mikrofonu, ale tych wszystkich czynności, które musisz wykonać zanim zaczniesz nagrywać: solo lub z gościem. Twoje przygotowanie jest piekielnie ważne, ale do tego przejdziemy w 3 etapie.

No to zaczynamy od pierwszego: ZANIM ZACZNIESZ

Dwa ważne pytania musisz sobie zadać myśląc o nagrywaniu podcastu.

  1. Dlaczego chcesz to robić?

Prowadzisz swój biznes, jesteś freelancerem, studentką, menedżerką w korporacji, pasjonatką, masz hobby którym chcesz się dzielić ze światem? Tu wrzucam miejsce na Twoją odpowiedzieć.

Możliwe, że już wiesz z badań, trendów, albo wyczuwasz podskórnie, że warto „w to wejść”. Bo podcast to dobry pomysł na zwiększenie autorytetu, promocje własnej marki, pokazanie światu swojej twórczości, dzielenie się wiedzą. Możesz zapewnić swoim klientom/słuchaczom wartościowe a nawet zabawne treści. Zabawne treści też są wartościowe – żeby nie było :).

Podcasting nie jest wyłącznie elementem strategii content marketingowej dużych korporacji. Duże korporacje mają firmy od nagrywania podcastów i tam w ogóle nikt się nie zastanawia nad takimi rozkimnami, co to jest hosting i który mikrofon do nagrań będzie najlepszy i przy okazji nie zrujnuje Twojego budżetu.

Możesz podchodzić do nagrywania podcastu jak do czegoś co rozwija Twoje talenty, jest Twoim hobby, pasją. Możesz interesować się historią starożytnego Rzymu i w ciekawy sposób o tym opowiadać. To co jest dla Ciebie ważne, to to, żeby nagrywanie podcastu sprawiało Ci przyjemność, a nie było męczarnią na drodze zdobywania nowych klientów.

A co łączy Cię z korporacją? No na pewno chęć pozyskiwania jak największej liczby słuchaczy, przyciągnięcie nowych klientów, studentów itd.

Zatem pomyśl sobie, dlaczego… dlaczego chcesz budować fundamenty tego „domu”. Najlepiej zapisz sobie te powody. Pomysł nad nimi potem jeszcze, może coś dopiszesz. Zrób to dobrze i bez ściemy. Jeśli Twoje, „dlaczego” to zarobienie pieniędzy, napisz to. Nie bój się słowa pieniądze.

  1. Dla kogo jest Twój podcast? Jeśli nie wiesz dla kogo nagrywasz trudno Ci będzie zwiększać widownię. Ja miałam z tym problem na początku, bo wydawało mi się, że mówię do wszystkich, małych firm dużych firm, do miast i okolic wiejskich. Jasne… znasz to powiedzenie, że jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego…

Na początku będą Cię słuchać rodzina i przyjaciele, ale umówmy się mama raczej nie będzie twoją grupą docelową.

Jesteś trenerką personalną i tworzysz diety, harmonogram ćwiczeń dla osób, które chcą poprawić swój wygląd. I są to na przykład kobiety, pracujesz w Poznaniu, więc są to kobiety z Poznania. Ale jeśli prowadzisz swoją działalność online, nagrywasz kursy, masz kanał na YT itd., no to możesz docierać do kobiet w Polsce. A może specjalizujesz się w dietach dla osób z haszimito… Wiesz co mam na myśli?

No i jeszcze jedna sprawa kiedy masz już odpowiedzi na te pytania łatwiej będzie Ci odpowiedzieć na fundamentalne pytanie:

Twój podcast pomaga (KOMU) (W CZYM).

A teraz dla chętnych możemy zanurzyć się głębiej.

Zastanów się:

Kim jest Twój idealny słuchacz?

Jaka jest propozycja wartości dla twojego podcastu?

Wybierz temat, który jest wyjątkowy i oryginalny. Jeśli to miałoby Cię zablokować pomyśl o tym, że jest wiele podcastów o marketingu, polityce, zdrowym życiu ect. Zastanów się, co Ciebie mogłoby wyróżnić, jeśli taki temat już istnieje.

Czy potrzebujesz gości, żeby zacząć? Jeśli tak to kto by to mógł być

Uporaj się z tymi pytaniami zanim pójdziesz dalej.

Jeśli prowadzisz konto w social media i skupiasz tam pewną grupę osób, jeśli udało Ci się stworzyć już fajną społeczność, to na pewno będzie ci łatwiej wystartować. Jeśli jest to społeczność wspierająca, możesz nawet się pochwalić tym, że zaczynasz i na pewno pojawią się głosy dopingu, powodzenia i tak dalej. No chyba, że Twoja społeczność nie jest ta grupą docelową. Ale tak czy inaczej ja chyba bym spróbowała. Prowadząc Instagram o diecie wegańskiej, wspomniałabym, że interesujesz się jeszcze psychologią i o tym zaczynam nagrywać podcast.

Twoja społeczność też może Ci pomóc w wymyślaniu tematów. Jeśli jest to naprawdę fajna i niemała grupa osób, możesz zdać im pytanie „Jaki jest Twój największy problem” „Z czym się zmagasz” oczywiście w danych obszarze: wychowaniu szczeniaka; grafice komputerowej; czy innej – Twojej tematyce.

A co, jeśli nie mam social media, albo mam mała społeczność, albo w ogóle dopiero zaczynam? Witaj w klubie! Jeśli cokolwiek na początku miałoby Cię zatrzymać, niech to nie będzie brak odbiorców.

Większość podcasterów zaczyna od mówienia w „pustkę”. I to też Twoja w tym głowa, żeby zacząć budować grono słuchaczy. Ale spokojnie o tym jeszcze będzie mowa w tym cyklu.

W ankiecie przeprowadzanej w Stanach w 2020 Podcast Discovery, czarno na białym wyszło, że potencjalni nowi słuchacze, nie dbają o tym czy kiedykolwiek już o tobie słyszeli. Właściwe jest to najmniej istotne podczas decydowania o tym, czy Cię słuchać czy nie.

Daj ludziom powód do słuchania. To nic innego jak wartość dla twoich słuchaczy: wiedza, rozrywka, lepsze życie itd.

Daj im też powód, żeby wrócili po więcej, żeby zasubskrybowali Twój kanał, ocenili, napisali recenzję itd.

Jeszcze jedna ważna rzecz wynikająca ze wspomnianej ankiety. Opis twojego podcastu, traktowany często po macoszemu jest NAJWAŻNIEJSZĄ rzeczą według której nowi słuchacze będą oceniać twój program!

I powiem Ci, że ja kompletnie olewałam ten temat. Wydawało mi się, że jak nagram odcinek to już po robocie. Otóż nie!

I na koniec jak nazwać podcast?

Są trzy szkoły.

Pierwsza – sprytna/chwytliwa nazwa. Kriminatorium, ja i moje przyjaciółki idiotki. No ale nie przeholuj, bo twój podcast musi dać się znaleźć. Dobrym tipem jest dodanie podtytułu.

Druga to nazwanie podcastu wprost – Social media marketing podcast, twój coach podcast. Może nuda, ale nie ma problemu ze zidentyfikowaniem o czym ten podcast jest. Unikaj zbyt długich słów. Podczas nagrywania będziesz pewnie kilka razy wypowiadać tę nazwę, więc lepiej, żeby była łatwa do wypowiedzenie, zapamiętania i nie za długa.

No i Trzecia szkoła – Twoje nazwisko. Sprawdza się chyba najlepiej wtedy, kiedy masz już dużą społeczność, fanów, czytelników. Anna Harężlak podcast? Kim u diabła jest Anna Harężlak?

Na tej stronie znajdziesz pdf do pobrania z materiałem do tej części.

Przygotowałam dla Ciebie arkusz, więc nie musisz teraz zapisywać sobie tych pytań, tylko wejdź na stronę i pobierz plik.

Na Instagramie @nareszcienaswoim znajdziesz rolki i posty z krótkimi tipami, pomysłami i dobrymi radami – w kontekście podcastów, ale też marki osobistej i komunikacji z twoimi klientami.

A do słuchania jest już drugi odcinek, który niebawem ukarze się też na piśmie.

Spotify

YouTube

ApplePodcast

Dzięki za uwagę!

Anna Harężlak