Format podcastu

Mamy już za sobą ustalenie, jaki rodzaj treści chcemy nagrywać – o czym będzie nasz podcast – tak ogólnie rzecz biorąc. Teraz przechodzimy do kolejnego etapu: formatu odcinka.

Ile powinien trwać odcinek

Pytanie, które niemal zawsze zadają mi osoby zainteresowane nagrywaniem podcastu brzmi: ile powinien trwać jeden odcinek. Bo jeśli uważam, że odcinek powinien mieć godzinę, to „kto będzie tyle gadał”, a jak krócej to czy nie za krótko – „może pomyślą, że mam mało do powiedzenia”.

Hej, hej wyluzuj!

Nie twórz problemów na początku, bo to bez sensu. Jedni mówią, że 20 minut to optymalnie dobry czas na utrzymanie skupienia i koncentracji. Inni mówią, że ten czas może trwać aż do 45 minut. I pewnie jest w tym trochę racji, że optymalny czas odcinka to 20-45 minut.

Ale nie fiksowałabym się nad tymi liczbami, bo o długości odcinka powinny decydować:

– twoje treści,

– twoi goście.

Jeśli prowadzisz wywiad albo masz praktyczny kontent i odcinek trwa 50 minut, to po co skracać go do 20? I w drugą stronę, jeśli powiedziałaś wszystko, przekazałaś całą merytoryczną wiedzę w 10 minut, to nie zacznij owijać tego w bawełnę przez kolejne 20, żeby było pół godziny.

Co, jeśli odcinek jest baaaaardzo długi?

Może się zdarzyć rozmówca, z którym wywiad potrwa na przykład dwie godziny. Zrobiłabym w takim wypadku dwie rzeczy. Po pierwsze powiedziałabym na początku (możesz wstęp nagrać po zakończonej rozmowie), że jest to wywiad z ekspertem, który jest mistrzem w swojej dziedzinie i nasza rozmowa trwała aż 2 godziny, ale jest tak ciekawa, że nie chcę niczego wycinać. Dlatego (to jest po drugie), postanowiłam pociąć ten odcinek na dwie części.

Pamiętaj tylko żeby zrobić to umiejętnie. Jeśli w trakcie rozmowy zakończycie pewien wątek, czy omawiane jednego case’u możecie przejść do kolejnych tematów w drugiej części.

Tutaj też możesz dograć informację, co czeka słuchacza w następnej części i że warto poczekać.

Z długością odcinka nigdy nie zadowolisz każdego i w każdym momencie. Kiedy stoję w korku albo czekam w kolejce na poczcie, chętnie słucham czegoś krótkiego do 10 minut. Ale podczas biegania, wolę dłuższe podcasty.

Zawsze możesz zrobić raz na jakiś czas (na rok, czy pół) ankietę i zapytać o to słuchaczy.

Jak często publikować odcinki?

Odpowiedź jest krótka – najlepszy harmonogram to taki, którego będziesz się trzymać regularnie. Jeśli masz czas na podcast tylko raz w miesiącu jest to ok, chcesz publikować co dwa tygodnie też super. Ważne jest, żeby było regularnie.

W tym wypadku jest ważne coś innego niż to, jak często powinnaś publikować. Istotne jest to czy masz czas zrobić dobry materiał. Bo lepiej zrobić jeden odcinek na miesiąc, ale taki, który jest absolutnym sztosem, niż raz na dwa tygodnie byle jak.

Sezonowe podcasty

Innym rozwiązaniem jest nagrywanie sezonowe podcastów. Ile podcastów w sezonie? I znów to zależy. Jedna osoba powie 10, inna – 20. Sezon to blok odcinków, które mogą być skoncentrowane wokół jednego zagadnienia np. prowadzisz podcast o sporcie, to w jednym sezonie może być to kolarstwo, a w kolejnym tematem przewodnim będzie wspinaczka górska.

Zarzutem może być to, że przy takich sezonowych produkcjach słuchacze o tobie zapomną, wtedy, kiedy masz wolne. Niekoniecznie musi tak być. Jeśli wyjaśnisz, jak to działa – będą wiedzieć, jakie są reguły gry i czego się spodziewać. Prosisz o subskrypcję, więc dowiedzą się, kiedy pojawi się nowy sezonu. W dodatku, jeśli jesteś na social media, cały czas możesz promować w różnych kontekstach poprzedni sezon przy jakichś okolicznościach np. Tour de France vs twój sezon o kolarstwie. Narodowa wyprawa w Himalaje, którą śledzi cala Polska – twój podcast o wspinaczce górskiej.

Wybór tytułów odcinków 

Z tym jest podobnie jak z tytułem całego podcastu. Musi być interesujący, ale zarazem dać się łatwo znaleźć.

Nie chce Ci tutaj mówić, że taki czy inny tytuł jest zły. Ale unikaj tego błędu. Mianowicie najgorsze tytuły są takie, które nic nie mówią:

– odcinek 1 odcinek 2,

#2,

– epizod 3.

Słuchacz nie ma zielonego pojęcia czego się spodziewać i o czym to w ogóle jest.

No to błąd kardynalny mamy z głowy. A wskazówkę jaką mogę ci dać jest…

Daj swoim słuchaczom powód, żeby kliknęli. Co jest najważniejsze w tym odcinku, jaki sekret, tajemnica, wiedza tajemna zostanie przed słuchaczem wyjawiona albo kluczowy wniosek czy jakieś rozwiązanie. To moja wskazówka na to, jaki powinien być tytuł odcinka.

A co z gościem? Nie nazywaj odcinka Rozmowa z Anną Harężlak, jeśli Twój słuchacz nie wie, kim jest owa Anna, nie wie czym się zajmuje, to po co ma jej słuchać?

Zaletą opisowych odcinków podcastów jest to, że pojawią się one w wynikach wyszukiwania w większości aplikacji do słuchania. Więc jeśli ktoś szuka odpowiedzi na pytanie „jak”, a ty masz to w tytule „jak podróżować autostopem”, to jest duża szansa, że znajdzie właśnie twój docinek.

Wybór formatu podcastu

Ucieszysz się, kiedy powiem, że to zależy – wyłącznie od Ciebie. Ale zróbmy krok do tyłu. Co rozumiem poprzez format?

Podcast solo – monolog 

Korzyści? Nie musisz zapraszać gości i zastanawiać się kogo zaprosić. Budujesz swoją reputację i swój autorytet w danej dziedzinie.

Wyzwania? Dla początkującej podcasterki może to być jeden z bardziej onieśmielających formatów na początek. Musisz uświadomić sobie to, że nie mówisz w próżnię, ale po drugiej stronie są twoi odbiorcy. No i najważniejsza sprawa odpowiadasz za całą merytoryczną stronę odcinka.

Podcast współprowadzony

To taki format, gdzie nie tylko ty jesteś gospodarzem, ale prowadzicie go wspólnie z drugą osobą.

Jeśli nie masz doświadczenia, zaczęłabym chyba od podcastu ze znajomym albo przyjacielem. To też pozwoli ci przezwyciężyć tremę i stres z tym związany i pozwoli ci zaznajomić się z mikrofonem. Znajdź osobą, z którą nadajesz na tych samych falach, z którą można debatować, wymieniać poglądy etc. Jedno jest pewne musi być między wami chemia. Takie podcasty czasem dają efekt naprawdę świetnej atmosfery,

Wyzwania: Czas – musisz się zgrać z terminami z osobą współprowadzącą. Tutaj też pojawią się kwestie, kto jest właścicielem podcastu, co jeśli współprowadzący starci zainteresowanie?

Wywiad

Rozmowa z ekspertem w danej dziedzinie, czyli mocne zasilenie wiedzą słuchaczy.

Jeśli jesteś specjalistka w swojej branży, to zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie jeszcze większym ekspertem w danym temacie, nawet w tej samej branży. Np. jeśli jesteś psycholożka i prowadzisz podcast, twoja koleżanka po fachu może właśnie skończyła jakieś ekscytujące badania albo napisała książkę w bardzo wąskiej tematyce itd.

Korzyść: no pierwsza z nich jest na pewno urozmaicenie podcastu, dostarczenie gości – znanych i lubianych, autorytetów, gwiazd w konkretnej branży etc.

Twoi goście mają też własną publiczność, dzięki temu docierasz dalej, możesz zdobyć nowych fanów.

Wyzwania: nawiązanie kontaktu z gościem, zwłaszcza z osobą, która cię nie zna może stanowić wyzwanie. Nawiąż kontakt tak żeby od razu zasygnalizować kim jesteś, dlaczego piszesz, co to daje etc. Raczej nie pisz na Messengerze „hej nagramy razem podcast?”

Nie zapraszaj każdej osoby, która się do Ciebie zgłosi. Sprawdź najpierw co, to osoba reprezentuje w social media, jak się wypowiada, bo może się okazać, że będziesz rozczarowana taką rozmową.

Zaopiekuj się gościem tak, żeby nie było żadnych wątpliwości co do tego, jak będzie wyglądało nagranie, co musi ta osoba przygotować. Żeby nie okazał się, że rozmawia z tobą jadąc samochodem.

Mały prezent. Przygotowałam dla Ciebie pdf. w którym znajdziesz 10 sposobów na wymyślenie chwytliwego tytułu podcastu. Wystarczy, że  podasz maila, a pdf. zaraz dotrze na Twoją skrzynkę :) 

    Twoje ćwiczenia

    Na przetwarzanie danych w celach marketingowych.
    Na przetwarzanie danych w celu kontaktu.