1. Zanim zaczniesz
  2. Format podcastu/odcinka
  3. Przygotowanie odcinka
  4. Nagrywanie i sprzęt
  5. Redakcja i produkcja
  6. Publikacja i promocja

Przechodzimy do trzeciego etapu – czyli przygotowanie odcinka.

Niezależnie od tego czy prowadzisz podcast solo, ze współprowadzącym czy może masz gościa, do każdego odcinka musisz się przygotować.

Jeśli celem Twojego podcastu jest edukacja, zbierz jak najwięcej informacji o omawianym temacie. Szukaj ich w rzetelnym źródle, a najlepiej w kilku miejscach.

Przeprowadzasz wywiad? Również bądź przygotowan_. Co mam na myśli:

– kim jest i czym się zajmuje Twój rozmówca;

– jakie ma osiągnięcia;

– jakie książki, badania, odkrycia ma na koncie.

Ale też przygotuj się do tematu, zwłaszcza jeśli dotyczy on kwestii na których nie do końca się znasz.

Jak napisać skrypt podcastów?

Niektórzy podcasterzy_rki piszą każde słowo, inni robią szczegółowy konspekt, a jeszcze inni tylko zarys w kilku punktach.

Powiedzmy sobie szczerze nie ma ani najlepszej, ani najgorszej metody. To wszystko zależy od Ciebie. Jeśli masz gadane, zawsze wiesz co powiedzieć, o co zapytać, rzucasz anegdotami jak z rękawa to pewnie wystarczy Ci kilka punktów.

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę przed mikrofonem i nie masz doświadczenia w wystąpieniach publicznych, możesz poczuć się pewniej, kiedy bardziej szczegółowo zaplanujesz całość i zrobisz dokładny plan odcinka.

Jak się do tego zabrać?

Opcja 1: Skrypt podcastu słowo po słowie

Typowym punktem wyjścia dla początkujących podcasterów jest tworzenie skryptów słowo w słowo. Oznacza to, że tworzysz tradycyjny, pełnowymiarowy scenariusz: dokładnie słowo w słowo, który następnie odczytujesz w całości.

Daje Ci to pewność, że o niczym nie zapomnisz i nie pominiesz żadnego punktu, tematu, który chcesz przybliżyć słuchaczom.

Czytając dokładnie masz pewność, że niczego nie przegapisz i nie pomijasz żadnego istotnego faktu.

Jest to również dobre dla osób, które są nieco mniej pewne i mniej doświadczone w wystąpieniach. Przydaje się też w przypadku bardziej skomplikowanych tematów – może coś, w czym nie jesteś tak dobra_– może to być naprawdę przydatne w wypadku wywiadu z ekspertem.

Wadą tego podejścia jest jednak to, że często może prowadzić do dość sztywnego, monotonnego monologu.

Jednak nie zawsze tak jest: niektórzy potrafią przeczytać scenariusz i sprawić, by brzmiał on naprawdę naturalnie. Jest też umiejętność pisania w taki sposób, jak mówisz, więc kiedy piszesz swój scenariusz, najlepiej od razu czytaj na głos, tak jakbyś miał_ o tym opowiadać.

Opcja 2: Napisanie szczegółowego planu odcinka podcastu

Alternatywą jest oczywiście napisanie planu odcinka, a nie scenariusza.

Możesz tu zawrzeć wszystko, punkt po punkcie. Nie jest to słowo w słowo, ale masz prawie wszystkie potrzebne informacje i punkty zaczepienia.

Będą w nim szczegóły, ale nadal masz elastyczność, aby rozmawiać, dodając nieco więcej od siebie.

Opcja 3: Elastyczny, szorstki plan podcastów Bullet Point

Jest po drugiej stronie osi w porównaniu ze scenariuszem. Pracujesz nad tym na bieżąco. przybiera formę krótkiego zestawu nagłówków sekcji.

Taki dokument to bardziej mapa z przystankami po drodze. Nagłówki, które nawigują Cię od punku A do punktu Z.

Polegasz na swojej wiedzy eksperckiej na dany temat, a punkty tylko informują Cię o czym mówić po kolei i o czym nie zapomnieć.

Prowadzi to do najbardziej konwersacyjnego rodzaju podcastu i często jest najbardziej angażujące. Kiedy mówisz z własnego doświadczenia Twój głos staje się o wiele bardziej aktywny, o wiele mniej monotonny. Problem polega oczywiście na tym, że istnieje duża szansa, że ​​coś przegapisz, a może coś pójdzie nie tak. Jest też znacznie bardziej prawdopodobne, że trochę zboczysz z trasy – jeśli masz skłonność do dygresji.

No i jeśli masz tendencję do dłuższego zbierania myśli, albo pojawiają się paradźwięki „yyy” „eeee” etc. może to przeszkadzać w słuchaniu. Zbyt częste odbieganie od tematu również może rozpraszać uwagę słuchaczy.

Wybierz swoje podejście do tworzenia skryptów podcastów. Jest to naprawdę osobisty wybór i znajdź taki, który wolisz, po kilku eksperymentach. Jest całkiem prawdopodobne, że zaczniesz od pisania pełnych skryptów, czytając je słowo w słowo podczas nagrywania. Następnie, gdy nabierzesz pewności siebie, najprawdopodobniej przejdziesz do nieco mniej ustrukturyzowanego materiału.

Nawet jeśli jesteś w pełni pewna_y siebie, nadal dobrym pomysłem może być posiadanie scenariuszy do stałych fragmentów nagrania. Są to sekcje, które muszą być istnym sztosem: intro, reklamy, zapowiedzi gościa, krótkie omówienie materiału.

Spróbuj tego

Niezależnie od tego, czy jesteś nowicjuszem_ką w grze, czy doświadczonym_ą podcasterem_ką, spróbuj napisać scenariusz do jednominutowego fragmentu swojego programu. Napisz słowo w słowo i spróbuj czytać każde zdanie podczas pisania. To da ci wyobrażenie o tym, jak czytelne i w jakim stopniu jest to naturalne. Jak mówię, to umiejętność zarówno pisania w sposób czytelny, jak i czytania scenariusza w sposób naturalny.

Dopracowuj tę sekcję, aż będziesz mógł_a ją przeczytać w naprawdę naturalny sposób. Gdy już to zrobisz, będziesz gotowy_a do takiego pisania, że nikt nie zauważy, że czytasz.

Powiem ci, jak zaplanować zawartość każdego odcinka twojego podcastu, jakie elementy powinny się w nim znaleźć. Jeżeli chcesz nagrywać wywiady, znajdziesz tu też wskazówki dotyczące rozmów z gośćmi.

Pamiętasz, jak pisałaś wypracowania w szkole? Wstęp, rozwinięcie i zakończenie? W wypadku podcastów jest podobnie, ale może dojść jeden element.

Zatem odcinek może składać się z 4 części.

  • Wstęp to po prostu rozpoczęcie, które ma przyciągnąć uwagę i zachęcić do wysłuchania;
  • Przedstawienie osoby prowadzącej, współprowadzącej i gościa
  • Rozwinięcie – czyli część właściwa, temat odcinka, jego głównej zagadnienie, poruszany problem.
  • Zakończenie odcinka. Może to być krótkie podsumowanie, jeśli czegoś chcesz nauczyć słuchaczy. A także jest to miejsce na wezwaniem do działania tj. wejdź na stronę, sprawdź na moim blogu, oceń podcast, przyjdź na wernisaż.

Skąd brać pomysły na odcinki?

Najlepsze odcinki to takie, które pomagają twoim słuchaczom rozwiązać konkretny problem lub osiągnąć określony cel.

Nawet jeżeli nagrywasz wywiady, temat rozmowy jest zwykle ważniejszy niż rozmówca (chyba że masz gościa, który jest powszechnie znany grupie docelowej, a jednocześnie rzadko się wypowiada).

Pobierz listę 20 pomysłów na odcinki – za darmo rzecz jasna 😊

Czym się kierować?

  1. Pytania od słuchaczy, klientów

Jesteś ekspertką, oprócz podcastu prowadzisz bloga, konto na instargramie itd. Albo prowadzisz własną firmę i na co dzień spotykasz się z klientami. Pomyśl o co najczęściej pytają Cię klienci? Np. Który aparat jest lepszy do makro zdjęć, jaka lokata opłaca się bardziej, lepszy duży czy mały dron itd.

Takie pytania mogą też pojawiać się w różnych miejscach: w mailach, na Messengerze, w komentarzach pod twoimi postami w social mediach, na twoim blogu, na prowadzonych przez ciebie szkoleniach, podczas spotkań z klientami itp. Zapisuj je w jednym miejscu, a będziesz mieć gotową bazę inspiracji.

  1. Szybka ankieta

Wystarczy zadać w niej jedno pytanie: „Co sprawia ci największy problem, jeżeli chodzi o…” (robienie zdjęć, pozyskiwanie klientów, wystrój domowych wnętrz itp.).

Taką ankietę możesz zrobić w dowolnym darmowym narzędziu (np. w Tally lub Formularzach Google) i zaprosić do jej wypełnienia w mediach społecznościowych.

  1. Mikromomenty

Z badań Google wynika, że osoby korzystające z wyszukiwarki internetowej koncentrują się na krótką chwilę, żeby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Ten stan Google nazwał mikromomentem i podzielił mikromomenty na 4 podstawowe kategorie, które mogą ci posłużyć jako inspiracja do wymyślania nowych tematów.

  1. Chcę zrobić– naucz swojego słuchacza, jak może samodzielnie wykonać jakąś czynność.
  2. Chcę wiedzieć– zrób zestawienie lub ranking produktów, firm, technik, narzędzi itp. związanych z twoją branżą.
  3. Chcę pójść– ten mikromoment nie zawsze da się łatwo zastosować, ale idealnie sprawdzi się w podcastach, które odnoszą się do konkretnych miejsc, opowiadających np. o turystyce, spędzaniu czasu z dziećmi, gastronomii itp.
  4. Chcę kupić– recenzje i testy konkretnych produktów i usług.

Na dziś to wszystko. Jeśli masz jakieś pytania, to pisz śmiało anna@nareszcienaswoim.pl

Wpisz swoje imię i podaj maila, a na Twoją skrzynkę trafi trzecia część ćwiczeń :) 

    Twoje ćwiczenia

    Na przetwarzanie danych w celach marketingowych.
    Na przetwarzanie danych w celu kontaktu.